lördag 1 november 2014

Pärlpyssel

Då Tösabiten dragit på sig något monstervirus som håller henne i ett järngrepp och inte verkar vilja släppa taget så har vi varit hemma med henne i ca 1,5 vecka. Nu har hon även delat med sig lite av detta till sina föräldrar också, man tackar! så nu är det sjukstuga för hela slanten. Det har blivit en hel del film och lugna lekar som pussla, bygga duplo osv men igår fick jag för mig att vi skulle pärla och jag hade sett att man kunde smälta pärlorna i ugnen så blev de lite större och då kanske lite lättare att hantera för en soon to be 2-åring tänkte jag.

Sätt ugnen på 200 grader och lägg ut önskat antal pärlor på en bakplåtspappersklädd plåt. Se till så de inte ligger mot varandra och allra bäst blev de om de stod upp.



Efter ett par minuter hade de plattats ut och fått den här fina formen. Låt dem svalna något, sen är det bara att börja pärla!



Lite pilligt var det allt för en Tösabits händer men om vi hjälptes åt så gick det bra. Roligast var förstås att mest röra runt i skålen med händerna.




Till slut, innan tålamodet försvann helt så fick vi iallafall ihop ett halsband och ett armband som hon stolt kunde visa upp för pappan när han kom hem från jobbet.



Nä nu är det dags att försöka kurera oss en gång för alla och jag tänkte bädda ner mig i soffan med de andra 2 bland kuddar, duntäcken och pippi på tv:n. Ha en mysig lördag! [emma.h]





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar