fredag 22 maj 2015

DIY ampel

Jag är just nu i full gång med förberedelserna inför sommardekorationen på Jägersro Center. Denna gången tänkte jag haka på rådande trend med att hänga amplar i taket. Dessa finns ju lite varstans i butikerna att köpa, men de är också väldigt enkla att göra själv. Jag tänkte ge mig på att försöka visa den varianten jag har gjort till detta projektet.

Du behöver; valfritt snöre, en kruka, måttband eller måttstock och en sax. Börja med att mäta upp 3 st längder av snöret som är 2,5 meter långa vardera.



Sen viker du dessa på mitten och knyter en knut på mitten. På bilden nedan har jag klippt bort böjen som blir när du viker dem dubbelt så att jag fick ett lite fransigt avslut istället. Nu har du alltså 6 stycken snören.



Måtta ut på krukan ungefär var du vill ha de första knutarna, knyt ihop dem två och två.





Nu tar du ett snöre från den ena knuten och binder ihop med ett snöre från den andra bredvid så att det bildar ett V. Hänger du med?



Nu trär du hela alltet över krukan och vänder den upp och ner. Knyt en knyt längst upp som håller ihop allting.


Voila! Nu har du en ampel!! Sen kan du ju dekorera den med pärlor, träkulor eller vad du nu kan hitta på. Möjligheterna är oändliga.




Sen kan du ta helg med gott samvete, det tänker jag göra! Vi ses :-) [emma.h]



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar